Filippa K – tidlöst och hållbart

De moderna basplaggen från Filiipa K blev stilbildande under mitten av 90-talet. Idag är modevarumärket det största i Skandinavien och kläderna fortsätter att trollbinda ”Filippa K-tjejer” över hela världen.

Filippa K grundades 1993 av Filippa Knutsson och Patrik Khilborg och är idag ett av de ledande modevarumärkena i Skandinavien. Filippa Knutsson hade förutom en gedigen utbildning i ryggen viktiga erfarenheter från sin tid som produktchef på den legendariska jeanskedjan Gul & Blå. Det var hennes pappa som startade Gul & Blå, och han är en viktig förebild för Filippa Knutssons arbete med Filippa K. När märket startade var Filippa K unikt för sin tid. De moderna basplaggen som Filippa K stod för under 90-talet var det många som saknat inom svenskt mode. Filippa K blev snabbt en succé och den så kallade ”Filippa K-tjejen” var född. Denna tjej var en sval skandinav, som inte sticker ut för mycket men som samtidigt är moderiktig, enkel och elegant.

Tidlöshet är hållbarhet

Plagg från Filippa K kännetecknas av enkelhet och kvalité och företagets vision är ”mode där hållbarhet är guiden till tillväxt”. Eftersom designen siktar på att vara tidlös så går plaggen att bära år efter år och med en hög kvalité ska de också hålla i många år. Det är meningen att ”kläderna ska andas tidlöshet även om de följer en trend”. Filippa K har för många blivit starkt förknippat med basplagg som tål att bäras i många år. Filippa K-butiker finns i de skandinaviska länderna och i Finland, Nederländerna, Belgien och Tyskland. Det finns också en mängd återförsäljare av Filippa K runt om i världen.

Hållbarhet centralt för Filippa K

Hållbart mode innebär bland annat att kläder ska vara designade för att hålla länge, något som Filippa K eftersträvar. Inom textiltillverkning finns det flera stora problem. Det går åt mängder med vatten för att odla och framställa textil, bekämpningsmedel används vid odling av bomull och massor av kemikalier används vid själva framställningen av textil. Det finns även flera sociala aspekter som är viktiga, som schyssta löner och arbetsvillkor för de som arbetar med att tillverka kläderna. 2017 fick Filippa K pris för årets mest hållbara butikskedja på Retail Awards som arrangeras av Svensk Handel. Enligt juryn har Filippa K arbetat medvetet och engagerat med hållbarhet sen deras nya hållbarhetsstrategi kom till 2012.

Recent Posts

admin Written by: